svsporngames.com wish4book.com Fargelegg stadion! – NSA

Tifo er noe ”alle” norske fotballsupporterklubber etter hvert holder på med, men hvordan får man tifoarrangementet best mulig på en enklest mulig måte? Kjell Henning Thon (Klanen) har holdt på med tifo noen år og har skrevet om sine erfaringer på området.

tifoso italiensk entall fan, supporter (sport), flertall: tifosi 
tifo (små bokstaver) av italiensk å heie, europeisk (mest nord-) samlebetegnelse på alle visuelle elementer fotballsupportere bruker på en tribune, fra enkle flagg via ulovlig pyroteknikk til kompliserte mangetrinns koreografier.

Drivkraften for å drive med tifo må være kjærlighet til egen klubb. Som en naturlig følge av dette vil også hovedfokuset i en tifogruppes produksjon være egne farger, hovedbudskapet vil omhandle egen fortreffelighet, og kun i bisetninger vil man omtale alle motstandernes latterlige svakheter.

Her handler du:
To av standardstedene å handle fra er www.tifo.it og www.tifo.se. I tillegg handler man kanskje bluss i en båtforretning, samt stoff til vanlige bannere hos Ikea eller Hansen & Dysvik. Maling gjerne fra Osterhaugsgatens Farvehandel i Oslo eller en av de store fargehandelkjedene som Flügger Farge, Fargerike eller Jernia. Konfetti og mer avansert pyro enn bluss kjøper du for eksempel hos www.pyrodesign.se. Vær også oppmerksom på at lokale trykkeri sannsynligvis kan kutte i passe størrelser – f.eks 5 x 5 cm om supporterklubben kommer med papir. Billig papir fås også gjerne via de samme trykkeriene.
www.tifo.it er størst i Europa på ”take-away-tifo”, og er også de som har den enkleste ”katalogen”. Prisene deres er ganske hyggelige, og du må kjøpe selv fra India, Kina eller Pakistan for å få ting noe særlig billigere. Det er imidlertid en ganske treg affære å bestille fra italienerne. De krever forhåndsbetaling, og det er viktig at du først bestiller, deretter betaler, for så å gjøre dem oppmerksom på at nå er det betalt. Med kjapp oppfølging – alliér dere med noen i en lokal bank, noen som bryr seg om klubben din! – så tar en bestilling herfra cirka en måned og koster også noen kroner i gebyrer.

Hva er tifo?
Alt som bidrar til å fargelegge en tribune eller fortelle et budskap kan være deler av et tifoarrangement. Men de mest vanlige elementene er nok disse:
Engangsbannere/ budskapsbanner

Overheadbanner

Stripes

Kasteruller

Ballonger
Bluss 

Røyk 
Skjerfhav
Mosaikk basert på små flagg og/eller A2-ark 
Plastvester
Store drakter
Bannere og flagg/tostangsflagg 
Konfetti 
Andre ting som akkurat dere kan bli de første/de beste til

Dette betyr mellom 3 minutter og 3000 timer på et arrangement. Og kvaliteten blir som oftest tilsvarende tida du legger ned.

Hvem bør være med i gruppa?

  • Flest mulig ”fotsoldater”
  • Førerkort
  • Kunstner
  • Organisator
  • Ha arbeid til folket

Det viktigste for å bli god på tifo er å jobbe mye og å ha gode ideer. For å gjøre dette må man ha en kjerne av folk som evner å se ut over egen klubb, og som samtidig er interessert i å legge ned den tiden arbeidet tar. Det kan være lurt å jobbe i en ganske liten gruppe og hente hjelp fra utenforstående når man gjør større prosjekter. Det er viktig å understreke at tifoarbeid er enkelt. Det er noe alle kan gjøre. Men for å bygge opp en halvprofesjonell gruppe bør du ha noen med førerkort og bil, noen med erfaring med kunstneriske uttrykk og noen som er praktisk skrudd sammen i hodet. Har dere utfordringer på det uttrykksmessige kan det være lurt å ta kontakt med lokale taggere eller kunststudenter. På dugnad er det likevel viktig at alle føler at de bidrar. Folk kommer faktisk på dugnad for å gjøre noe, og gidder ikke komme igjen dersom ingenting blir gjort. En vellykket dugnad krever altså planlegging.

Utvikling og tribuner

  • Alle tribuner har sine utfordringer
  • Følg med på andres arbeider
  • Spør andre supportere
  • Analyser egne arrangementer

Supportere av alle klubber kan ha tifoarrangementer, men selvsagt er det enklere å gjøre et godt arrangement på en stor, bratt og fullstappet tribune enn det er i svingen på Nadderud. Likevel er det aller viktigste i bunn og grunn at man har en god idé og jobber godt gjennom den.

Gjennom egne kontakter i andre supporterklubber – du får dem på kloke forumer eller for eksempel på supporterseminaret – er det en smal sak å få tips og hjelp til hvordan utfordringer kan løses. Men selvsagt er ingen annen supportergruppe interessert i å gjøre jobben for dere.

Etter hvert som man får mer erfaring vil man automatisk bli bedre. Du vil lære av hvilke ting som fungerer på din tribune. Det er også noen snarveier til denne erfaringen: Snakk med andre som holder på med tifo, trål de beste forumene for ideer og erfaringer, og den aller enkleste måten: Bli med i Tifounionen. Noen av landets mest erfarne på tifo har gått sammen for å innimellom lage ting for landslaget. Uansett erfaring er det utrolig hvor mange triks du kan plukke opp bare av noen få timer et par helger i halvåret.

Begynn i det små.
Lag noen flagg og bannere som kan brukes på mange kamper etter hverandre. 
Tenk på hvilke ting som er sentrale for egen klubb/eget sted og visualiser dette. Ser dette bra ut er det lettere å få med flere folk til å jobbe fram litt større saker som kan brukes i kombinasjon med de første bannerne som ble laget. For å lage et tostangsflagg eller et banner er prosessen den samme

Uansett hva du skal lage av tifoarrangementer trenger du minst dette:

  • En idé
  • Et rom (lån en gymsal, bruk gangen utenfor lageret på jobben, finnes det store rom under tribunen på stadion etc.)
  • En overhead (på lån fra skolen?) og lysark
  • En symaskin (på lån fra mor?)
  • Stoff (hvitt bomullsstoff fra Ikea koster 20 kroner per meter, art. 542 fra www.tifo.it er enda billigere hvis du bestiller unstitched, men da må du kjøpe ganske mye, men dette er også brannsikret. Dét er en nødvendighet dersom du skal dekke til folk med stoffet).
  • Sprittusjer
  • Pensler. Billig er like bra som dyrt – dette skal ikke leve lenge.
  • Maling. Billig er like bra som dyrt osv.
  • Etter hvert som dere begynner å få erfaring og kjenner hva dere har gjort rett og feil er det lurt å utvide med et Excel-ark hvor samtlige plasser på deres seksjon/deres tribune er plottet inn. Det gjør det enklere å lage mosaikker.

Prosessen er sjokkerende enkel, og den er nesten den samme uansett hva du skal gjøre:

  • Lag en sjekkliste, hold denne oppdatert underveis. Alt av planlegging og logistikk (fra antall dugnader til type transport) føres inn her.
  • Idé: Det aller viktigste er å ha en god idé. Slurver dere på denne delen kan ikke sluttresultatet bli bra.
  • Sy: Hvis banneret skal være større enn bredden på stoffrullen: Sy det sammen uten å trekke for mye i stoffet mens du syr!
  • Tegn: Skaff motivet, kopier det til lysark. Legg arket på en overhead, tegn omrisset på banneret.
  • Mal: Bruk vannbasert maling
  • Montér: Bruk forsterkningsstoff, maljer og tau på store bannere, så klarer du deg med halvparten så mange til å gjennomføre.
  • Løpesedler: Deles ut på stadion til alle på den tribuneseksjonen som skal gjøre noe/som skal dekkes til, slik at man skjønner viktigheten av å oppføre seg.
  • Si fra: Snakk med alle som ”står i veien” for et arrangement, slik at den som løper OH’en ned/opp ikke kommer overraskende.

Kommunikasjon og utvikling

  • Snakk og skriv om ditt eget lag
  • Snakk og skriv norsk
  • Begynn i det små

Fokuser på egen klubb. Har du et spark til laget fra den andre enden av bygda, er det viktig at dette flettes inn i hyllesten av eget lag, i stedet for at hele arrangementet brukes til å snakke om ”de andre”.

For 15-20 år siden sang de fleste norske fotballsupportere på engelsk. I dag vrir vi oss i smerte eller latter når vi hører Harstad Vikings’ basketsupportere synge ”We love you vikings we do”. På samme måte er det lurt å holde seg til norsk også når man kommuniserer i skrevne ord og bilder. Norsk er språket flest kan og som gir minst grobunn for misforståelser.

Selvsagt kan man gjøre unntak – for eksempel i forbindelse med velkomstbannere til spillere med annen-språklig bakgrunn, eller når Odd Grenland møter utenlandske lag, så er det morsomt første gang de sier ”We are Odd, who are you”. Men et unntak som gjøres på grunn av bevissthet er bedre enn et unntak som gjøres grunnet latskap.

Det enkleste er å lage et budskapsbanner i en lesbar skrifttype, husk rettskriving! Det vanskeligste å få fint er nok vendbare mosaikker eller malte stripes med avanserte tegninger. Begynn i den enkleste enden. Gjennomføringen av et tifoarrangement er ganske enkelt for den enkelte, men viktigheten av at hver enkelt gjør jobben som skal gjøres må drilles gang på gang. Hvis man derfor begynner enkelt på det feltet der det er størst innslag av faste folk vil den kollektive bevisstheten om tifo bygges gradvis.

Planlegging

  • Legg planer helt i begynnelsen av sesongen (i romjula har mange god tid)
  • Ha åpning for å utvide i forhold til opprinnelige planer
  • Gjør mer ”neste år”

Bestem dere ganske tidlig for hvor mange arrangementer det skal være i løpet av sesongen. Er 16. maikampen mot Raufoss og lokalderbyet mot Frigg de viktigste publikumskampene er det lurt å bestemme seg for disse. Men gjør mest på hjemmebane inntil dere er så store at folk er trygge på hva de skal gjøre.

Når dere så kommer til kvartfinale i køppen for aller første gang, er det selvsagt naturlig å gjøre noe litt større til denne kampen slik at gutta gir litt ekstra.

Neste sesong er det verdt å satse på arrangementer som er litt større. Dyrk det som har fungert godt, men utvid det med noen elementer av andre ting. Etter mange år er dere trolig klare for en tretrinns mosaikk der 2000 mennesker vekselvis bruker flagg og begge sidene av arket de har fått utlevert.

Kostnad, gjenbruk og pris:

  • Sponsing/gaver
  • Bruk om igjen
  • Jobbe, ikke kjøpe
  • Noe koster mer

Det er mange økonomier. Den viktigste økonomien i en tifogruppe er den menneskelige, og ikke den finansielle. Men for å styrke den økonomiske må man ha noen som støtter seg med penger, samt et sunt forhold til egen pengebruk.

Inngå en avtale med den lokale malingsbutikken, med det lokale næringslivet, med supporterklubben og med enkeltpersoner om å få penger til å drive med tifo. Siden tifo er supporternes gave til klubben er klubben de eneste du ikke kan få penger fra. Men: Ikke vis fram hvem som har gitt pengene. La tifogruppa og supporterklubben framstå som avsender i alle tilfeller. Innsamling i bøtter utenfor kampen etter en flott gjennomført koreografi er en strålende måte å skaffe penger på!

For å presse prisen ned er det enkleste man kan gjøre å gjenbruke deler av et arrangement. Plastflagg kan rulles sammen og brukes igjen. Umalte deler av store overheadbannere kan sys sammen enten til nye OH’er eller sys flagg av. Logoer på bannere kan med fordel brukes på nytt i en annen sammenheng. Sørg for å avtale rydding med flest mulig i forkant ellers blir dere stående tre personer etter kampen. Sørg for at flagg og bannere som skal brukes om igjen får tørke.

Et overheadbanner bestilt fra Italia, sydd i Norge koster 15-20 kroner per kvadratmeter. En normal tribune er cirka 10 meter høy, og et kvadratisk banner vil da koste 1500-2000 kroner pluss maling. Har man muligheten til å kjøpe den malingen man bruker mest av i 10-litersspann presses prisen her ned til 40 kroner per liter.

Et plastflagg koster 3 kroner fra www.tifo.it. Skal du ha i stort opplag bestiller du plast fra en plastfabrikk, stenger gjennom en lokal elektriker og egnet lim – noe som kan lime plast. Prisen blir lavere, og arbeidet øker bare litt.

Tenk visuelt

 
Tifo varer i kort tid. I løpet av disse sekundene ser man bare ”Coca Cola” i begge tilfellene.
Hvis du bruker andres logoer i bearbeidet utgave, så er det ingen som skjønner at det er bearbeidet. De bare ser den ”jævla Vif-logoen”. Dette Coca-Cola-eksempelet viser dette ganske tydelig. Bruk egne logoer, og egne kjennetegn i størst mulig utstrekning. Prøv ut motivet på noen som er minimalt interessert i tifo, men som får se på arket et halvminutt. Skjønner ikke de det, vil ingen forstå noe på stadion.

Tekst plassert på et overheadbanner fungerer ofte ganske dårlig. Det kan være en fordel å plassere et budskap på et separat banner som holdes loddrett enten i forkant eller bakkant av hovedbanneret.

Er det umulig å ta opp kampen mot EngaTifo?
Mellomtittelen er hentet fra en tråd på forumet til Oddrane. Det ble skrevet av en FFK-supporter, og klarer å både treffe veldig godt og bomme totalt på en gang. De største supportergruppene har stort sett de beste tribunearrangementene i Norge i dag. Kan man ta opp kampen med disse? Spørsmålet er like meningsløst som dette: ”Skal vi slutte å synge siden vi uansett ikke klarer å bråke like mye som Klanen og Kanarifansen?”
Svaret blir jo at alle supporterklubber bør gjøre så mye som mulig for å støtte eget lag. Gjør man jobben godt, så vokser man seg større, som lag og som supporterklubb. I tillegg har alle stadioner i Norge forskjellige fortrinn og ulemper når det gjelder gjennomføring av tifo. Det viktigste her er at folk slutter å se seg blinde på hvordan andre har det, og forsøker å gjøre det beste utav sin egen situasjon, sin egen tribune.

Har du en slak tribune er ikke kasteruller tingen, har du få rader bak hverandre, er ikke en arkmosaikk det enkleste å få til å fungere. Utfordringa ligger i å kjenne sitt eget stadion, med dets muligheter og begrensninger.

Skryt av medhjelpere og publikum
Gi tilbakemeldinger i form av bilder på løpesedler og i medlemsblad noen ganger i året, bruk media og gi skryt til eget publikum i forskjellige fora. Sørg for at noen tar bilder og får disse ut på internett så fort som mulig etter kampen. Fortell lokale medier hva dere skal gjøre, og oppfordre dem til å ta bilder også

Å komme i gang:

  • Et forslag til en ”startpakke” inneholder dette:
  • OH 10×10 meter klubblogo
  • OH 10×10 meter supporterklubblogo
  • OH 10×10 meter byvåpen
  • Sy 30-50 flagg som bare koster noen kroner hver, og som kan være med på hjemmebane og bortetur.
  • Lag 3 hengebannere i 1,5 meters høyde, med bredde på hhv. 3 meter, 5 meter og 10 meter. I klubbens farger skriver dere for eksempel navnet på stedet dere kommer fra, navnet på klubben og stedets navn i kombinasjon med klubbens forkortelse (Altså: ”Oslo”, ”Vålerenga” og ”Vif Oslo”). Legg til enkel og velkjent tegning eller en logo, og dere har enkle bannere som kan brukes på supporterseksjonen hjemme, på puben borte og på bortetribunen. Se på bilder på nettet av hvordan det er på seksjonen dere skal stå på bortebane, dersom du ikke husker det fra i fjor.

Denne startpakka koster 6-7000 kroner i penger og 4-5 lørdager i løpet av vinteren for en drøy håndfull mennesker dersom dere har et egnet arbeidssted. Det aller viktigste er at alle elementene i den kan brukes alene eller som base i en rekke tifoarrangementer. Denne pakka gjør at dere har et godt tifoår etter normalt norsk nivå.

Tifoutvikling
Norske tifogrupper henter hele tiden inspirasjon fra resten av Europa. Internett gjør at mange følger utviklingen på daglig basis, og trender fanges opp i forskjellige land. Men det er tydelig fra hele verden at de fleste tifogrupper sliter med å holde seg på topp i særlig mer enn et par sesonger. Det samme gjelder også for diskusjonsforumene der man kan følge med på og bidra til utviklingen.
Rådet er derfor enkelt: Bruk de norske supporterklubbenes forum som et utgangspunkt, og stol mest på det/de der folk fra flere supporterklubber klarer å diskutere uten å kaste ting på hverandre. Da klarer du fort å finne toppene og trendene. Så kan man kanskje si at Basel Inferno var best i Europa av klubbene i 2004 og Ultras Rapid (Wien) i 2005, mens 2006 muligens er Marseilles år: Man ser også at svenske AIK-tifo og Global Tifo har hatt noen av de aller beste forumene før de delvis har blitt søplet ned.

Og slik er det med tifo i seg selv. Dette er ikke statisk. I tillegg til gode ideer kreves stor arbeidsinnsats.

Selv om bluss ser fett ut på en tribune, og aller helst i komplisert forbindelse med en koreografi, er ikke blussing lov på norske tribuner. NFFs reglement innebærer at det kan være lov å blusse på områder som er avstengt fra tribunen for øvrig. I Skien, Ålesund (før Color Line Stadium) og Kristiansand har man fått tillatelse til å blusse på avsperrede deler av tribunen, mens dette ikke går an på andre stadioner.
Dersom en er enig i at spillerne skal gjøre jobben sin på gresset og supporterne på tribunen, har ikke ti mennesker som står med to bluss hver inne på gressmatta noen ting med tifo å gjøre.