svsporngames.com wish4book.com Stadionbygging – NSA

Råd og tips om hva en bør være oppmerksom på når egen klubb bygger nytt eller oppgraderer gammelt, har lenge vært et ønske fra flere medlemsklubber. Vi har gjort vårt beste, men mottar gjerne råd og tips om tillegg og endringer.

HUSKELISTE VED BYGGING AV STADION:

Supporternes interesser:

• Best mulig akustikk. Betydningen av ordet ”supporter” er velkjent og da bør den vokale støtten til laget sendes ut på banen og ikke bli borte andre steder. Et kvadratisk felt med (lavt) tak over er muligens en ideell løsning både for å støtte laget og for å få en opplevelse av egen lyd.
• Moderne fotballstadioner bygges med avanserte lydanlegg. Et poeng her er at lydkildene må kunne seksjoneres og lyden tilpasses de ulike feltene
• Best mulig plassering. De fleste vil ha et ønske om å stå på langsiden for å se best mulig mens andre vil stå bak mål. Her er det ingen fasitløsninger, men det er greit at supporterklubben blir enige internt før en går videre. Klubben vil vanligvis ikke uten videre gi slipp på ”gode” plasser på langsida. Supporterklubbens argumenter kan være:
• Supporterklubben er de beste kundene og ønskene må derfor tas hensyn til
• Ser bedre, følger kampen vokalt også når ballen er på motsatt banehalvdel
• Best mulig sikt. Det vil si uten forstyrrende søyler eller andre hindringer
• Mest mulig samlende felt uten mange oppganger og atskillelse i ulike seksjoner. Et meget viktig punkt er å unngå lave og lange felt samt etasjeløsninger og høydeforskjell mellom seksjonene. Da blir det vanskelig med samsynging.
• Ståplasser uten stoler. Om ikke dette er mulig – klarsignal for å stå på sitteplasser, eventuelt argumentere for kombiløsninger ala BayArena i Leverkusen hvor setene kan fjernes ved behov og mengden av bølgebrytere er tilstrekkelig til at plassene kan brukes både som sitte- og ståplasser.
• Muligheter for vekst
• Fotballsupportere er interessert i fotballopplevelser og da må stadionene bygges for dette. Det vil si nærhet til banen og gjerne bratte tribuner for intimitet. Noen utbyggere har kombiløsninger i tankene, men stadion må bygges for primæraktiviteten – fotball. Tiden for fotballstadioner med friidrettsbaner rundt (det vil si idrettsanlegg) er forbi.
• Fotballstadioner skal ikke bygges kun for supportere eller VIPer. Utbyggere bør legge til rette for at flest mulig grupper skal tilgodeses når stadion bygges (ikke glem handikappede med behov for rullestoler og assistenter). Da vil også klubben få flere bein å stå på når kamparrangementene skal markedsføres.

Felles interesser for hjemme- og bortesupportere:

• Plass for å henge opp banner
• Egne innganger
• Egne toaletter og kioskløsninger (hjemmefansen tåler å dele med resten av publikum) med såpass kapasitet at det er mulig å late vannet og kjøpe ei pølse i løpet av pausen.
• Inngangs- og utgangsområder med tilstrekkelig kapasitet slik at en faktisk kommer inn til kampstart selv om en kommer tett opp mot avspark
• Egne billettluker
• Supportergruppene skal være plassert slik at de ikke krysser hverandres felt eller har felles fasiliteter
De fleste av disse punktene dekkes av NFFs retningslinjer for arrangement og sikkerhet, men må overraskende ofte gjentas overfor klubbene.

Når skal vi tas med:

• Supporterne bør være med allerede i forprosjektet og gjennom hele utviklingsfasen frem til åpning
• Vi er representanter for framtidige kunder og mange har lang erfaring og mye kunnskap om hva som fungerer og ikke.
• Når spaden er stukket i jorda er mulighetene for endringer og påvirkning veldig begrenset
• Egne hensyn først, men tal også bortesupporternes sak

Hvem skal gjøre dette:

• Supporterklubben er den første og nærmeste til å være med på dette.
• NSA kan bistå ved behov, men ser helst at supporterklubben selv er spydspissen

Hvordan få innflytelse:

• Gå først tjenestevei, altså styret i supporterklubben til styret/daglig ledelse i klubben.
• Kontakt også samtidig arkitekt, utbygger og investor.
• Stadionutbygging innebærer masse penger og investorene vil at anlegget skal bli så optimalt som mulig.
• Det bør derfor være av interesse å få innspill fra kundene
• Vær kynisk, men konstruktiv

Tenk framover:

• Organisert fotballsupport i Norge er fortsatt bare i sin begynnelse
• Sportslig suksess gjør at flere vil være stående, syngende supportere
• Engasjerte, fargerike og hørbare fans øker verdien på produktet klubbene selger til sine sponsorer og kunder.

Artikkelforfatterne har ingen forestilling om at teksten dekker alt som er verdt å vite om emnet. Vi setter stor pris på kommentarer og innspill. Teksten endres fortløpende dersom dette er nødvendig.

Artikkelen er opprettet onsdag 4. oktober 2006.
Artikkelen er sist endret tirsdag 10. oktober 2006