161 – Kjære klubbledere
Kjære klubbledere, nå er det opp til dere.
15 fotballklubber |
34 supporterklubber |
26 alternative grupper |
10 fanziner / tidsskrift / nettsteder |
3 374 tilhengere på Facebook |
≈ 21 600 organiserte supportere |
Alle disse har tatt sitt standpunkt, og sannsynligvis er deres egne supportere med på lista. Alle ser at fotballen slik den spilles i dag ikke er bærekraftig. Det må nødvendige forandringer til, og det er sjelden det er så bred enighet om hva disse forandringene må være.
3 kamptidspunkter. 1 kamp lørdag. 6 kamper i hovedrunden søndag kl 18:00. 1 hovedkamp søndag.
Klubbene har all makt.
Likevel heter det ofte at «vi må forholde oss til den gjeldende avtalen». Og det man egentlig sier da er at man må forholde seg til den avtalen man har vært med på å inngå. Det er helt riktig å holde en avtale. Men det er også helt stuerent å være tidlig ute med standpunkter for hva man ønsker seg i den neste avtalen. Hvis ikke kan man «forholde seg til» en avtale helt fram til en ny avtale er fremforhandlet, og deretter «forholde seg til» denne, og den neste, og den neste – og på sikt vil noen føle seg ført bak lyset.
Noen sier de forholder seg til NFF, når de snakker om kampflyttinger. Det er tåkelegging. Det er klubbene som bestemmer hvilke rettigheter de vil gi fra seg i forhandlingene med Norsk Toppfotball og Fotball Media – som så skal forsøke å tjene penger tilbake til klubbene ved å selge TV-rettighetene til en aktør. Det er helt greit å legge føringer på hva man vil gi fra seg.
Klubbene kompenseres jo?
En økonomisk kompensasjon for å få en kamp flyttet er kanskje fristende på kort sikt, men det er deres egne tilhengere som blir forulempet. Noen ganger har kamper blitt flyttet ut i hverdagene, slik at bortesupportere ikke har kunnet sette opp tur. Noen sliter med å komme seg fra jobb for å rekke kampstart. Andre ganger blir kamper flyttet rundt inne i helgen. Til 5 ulike tidspunkt, faktisk. Her er ikke problemet bare det samme som hverdagskamper. Problemet er at rytmen blir ødelagt.
La oss ta et eksempel.
En eliteserieklubb spiller i en middels stor by i Norge. I denne byen bor Per, sammen med sin kone Siri og 2 barn. Per og hans familie er midt i dette «familiesegmentet» som norsk fotball er veldig opptatte av. Det er derfor veldig attraktivt å få med Per og hans familie på fotballkamp, eller?
Familielivet har en komplisert kalender. Datteren Thea spiller i korpset og går i speideren, sønnen Emil spiller fotball. Alt i alt er kalenderen rimelig lik enhver småbarnsfamilie må forholde seg til.
Per’s familieliv er et fiktivt eksempel, men fotballomstendighetene er reelle. Byen heter Kristiansand, klubben heter Start og terminlisten er den vi har i dag.
Per og hans kone er veldig glade i fotballklubben sin, og har vært på mange kamper opp gjennom årene. Etter at familien ble til 4 har det blitt færre kamper, men de ønsker å ta med seg ungene på kamp – de må bare få kalenderen til å gå opp. Problemet er bare at denne klubben har vært med på å selge fra seg rettighetene til å bestemme når kampene skal spilles, og derfor spilles de 9 første serierundene på 9 ulike tidspunkter. Avtalen er, naturlig nok, inngått for å tjene penger. En avveining mellom forutsigbarhet, kontroll over egne spilletider vs. penger.
Tror dere Per og Siri synes det er gunstig at klubben deres spiller på 9 ulike tidspunkter? Tror dere Per og Siri godtar klubbens svar om at de «forholder seg til medieavtalen», når dette er en avtale klubben selv har vært med på å inngå? Tror dere Per og Siri etterhvert går lei av å løpe etter klubbens spilletidspunkter, som er spredt for å tjene penger?
Svarene er, ihvertfall i dette eksempelet; NEI, NEI, JA. Og det man må påregne er at det er mange, ikke bare Per og Siri, som opplever seg forulempet og fintet ut av den uoversiktelige spillerytmen. Som de over 20 000 organiserte supporterne, fordelt på 32 supporterklubber og 24 grupperinger, som har stilt seg bak kampanjen.
Det er ikke illojalt av en klubb å støtte 161.
161 er ikke en kampanje som forsøker å endre den gjeldende avtalen. 161 er en kampanje som vil legge nødvendige føringer på den neste. Det er en kampanje som er kontroversiell kun for de som eksplisitt mener at norsk fotball blir bedre av å spille kampene spredt utover slik som i dag.
NFF og NTF er åpne for det klubbene ønsker seg. Generalsekretær Kjetil Siem har stilt seg positiv til endringer. Hva norsk fotball skal være er helt og holdent opp til norsk fotball selv.
– Min personlige betraktning er at vi må tørre å ta de kortsiktige konsekvensene av å begrense antall kamptidspunkter. Og dermed heller svelge at rettighetsverdien går ned. Tre kamptidspunkter – én lørdag og to søndag – kan være en god modell.
Kjetil Siem,Generalsekretær, NFF
Samling av kamper = mindre penger?
En medieavtale er aldri lik den forrige. Som med fotballspillere er det tilbud og etterspørsel. Historisk interesse og forventet interesse er med på å påvirke prisen, og dette blir den første store medieavtalen som skal signeres etter nedgangstiden der det ble bevist at norsk fotball ikke var i en uhindret vekst. Det som skal selges nå er ikke sammenlignbart med det som ble solgt sist.
Å legge føringer på når kampene kan spilles vil få innflytelse på prisen, og kjøper vil antakelig vektlegge dette i forhandlingene. Men det er naturlig å regne med at det har mye større innflytelse på prisen at det i praksis nå bare er én aktør som skal by på rettighetene, med tanke på at TV2 har kjøpt Cmore og TV Norge/Discovery har meldt seg ut (dersom Konkurransetilsynet godkjenner oppkjøpet) fordi de mener at å delta i en budkrig i praksis bare blir skuespill for å drive opp prisen.
Så tenk først og fremst på hva vi er villige til å selge. Så kan man justere tæring etter næring.
Hva er best for fotballnasjonen?
Det kommer helt an på hvem man spør og hvilke kriterier man mener skal oppfylles for å påberope seg suksess. Noen mener mange norske spillereksporter til utlandet er et tegn på suksess. Andre mener at et norsk lag som gjør det bra i europeiske cuper er synomymt med suksess. Noen mener landslagets resultater er viktigst.
Det vi anser som rimelig lite sannsynlig er at norsk fotball blir mye bedre om alle klubbene får litt ekstra penger hver for å duellere med hverandre, og at kampene spilles på 6 ulike tidspunkter for å forsøke å fange et bredere TV-publikum.
Etter mange henvendelser til Cmore for å få seertall for hvor mange som faktisk ønsker å se flere kamper etter hverandre, har vi kun fått et muntlig svar om at «vi ser at folk vil se flere kamper». Det mener vi ikke er godt nok. Det finnes ikke gode argumenter for at norsk fotball skal spres utover på denne måten. Norsk fotball er ikke et «helhetlig produkt». Norsk fotball er klubbene og deres lokale tilhørighet.
Suksess i norsk fotball kan måles i fulle tribuner. Ved at lokalmiljøet støtter opp om sin klubb, og at folk forsaker andre gjøremål for å dra på stadion. Det blir betydelig vanskeligere å oppnå når kampene flyttes så mye rundt.
Hva skal norsk fotball være?
Norsk fotball kan ikke, og skal ikke, sammenlignes med Premier League, La Liga eller Bundesliga. Det er bare vi som er oss. Klubbenes oppgaver er, blant flere, å legge tilrette for at gode opplevelser kan deles på stadion. Ikke fortrinnsvis på TV. Klubbene skal legge tilrette for at Per og Siri kan ha tommelfingerregler i hverdagen så de kan planlegge å dra på stadion.
Norsk fotball er i ferd med å bli den jenta som en gang var flott og attraktiv, men som gjorde seg så kostbar at folk etterhvert mistet interessen. Og til slutt sitter hun gammel og alene i huset sitt og blogger desperat om muffins mens hun lurer på hvor alle ble av.
Hva skal VI være?
Vi er de stående og syngende supporterne. Vi har hundrevis av frivillige som jobber ubetalt for å trekke folk til stadion for å skape stemning. Stemningen, som oppgis som kjøpsutløser nummer 1 for andre betalende tilskuere. Supporterne har debattforumer og gir klubbene sine tydelige tilbakemeldinger om hva de vil ha. Ingen annen næringsvirksomhet kan drømme om å ha et slikt kundesegment.
Det er vi som syr flaggene. Det er vi som brenner fyrverkeriet. Det er vi som sender busser på 16-timersturer på kryss og tvers av landet. Det er vi som står igjen når alt annet har gått til helvete.
Så ta oss på alvor.
Vi trenger å stå sammen om dette.
Med 3 kamptidspunkter å forholde seg til vil det bli lettere å forholde seg til fotballklubben sin. Det vil være mindre vanskelig for supporterne å dra opp engasjementet og jobbe utallige timer ubetalt for å arrangere turer, eventer, og lage stemning på tribunen. Og det vil være mye mer oversiktlig for alle øvrige tilhengere, som kommer for å oppleve stemning på kamp med sitt lokale lag.
Det vil fortsatt være morsomme hovedkamper som i denne modellen vil få mer oppmerksomhet fordi de er mer eksklusive, og runden i seg selv vil bli en større attraksjon med mange samtidige kamper.
Norsk Supporterallianse kommer til å være tilstede på Fotballtinget med 2 representanter, tydelig merket. Dere kan snakke med oss der, om det er mer dere lurer på om kampanjen. For de som allerede nå ser at dette er en god sak å stille seg bak, send en mail til posse@www.fotballsupporter.no med bekreftelse. Da vil dere umiddelbart bli ført opp som støttespillere.
Vi ber om at alle klubber innen 7 dager fra mottakelse av dette brevet kommer med en tilbakemelding der de velger å støtte kampanjen, eller ikke. Tilbakemeldinger med synspunkter fra klubber som er imot kampanjen kan bli publisert på Fotballsupporter.no
Disse er allerede med.
1916 |
3050 |
Alta IF Fotball |
Aperopet |
B-Gjengen |
Bastionen |
Bergens Glade Gutter |
Blå Armé |
Blåhvalane |
Blåsarane |
SK Brann |
Brann Bataljonen Bergen |
Brann Bataljonen Øst |
Briskebybanden |
Bryne FK |
Den 12. mann |
Den Gule Horde |
F19 |
FN13 |
Followers |
Forza Tromsø |
Fosseberget |
Fossefallet |
Fredrikstad FK |
Gaukereiret |
Godsetunionen |
Grydis |
Gyldenlöves |
Hafslund Ultras |
Hasunds Hund FK |
FK Haugesund |
Ikaros Oslo |
Industri Grenland |
Isberget |
Isberget Oslo |
Josimar |
Kanari-Fansen Lillestrøm |
Kjernen |
Klanen |
Kongsvinger IL |
Kongsvinger Supporterklubb |
Kråkevingen |
Late Barter |
Lillestrøm |
LYN |
Maakeberget |
Molde 1742 |
Moss |
Oddrane |
Plankehaugen |
Saftkokaradn |
Salongen 1913 |
Sandnes Ultras 1911 |
Sarpsborg 08 |
Skarphedin Ultras |
Sotahjørnet |
Stabæk |
Stabæk Support |
Stang Ut |
Start |
Steinberget |
Stormen |
Stormen Oslo |
Strømsgodset |
Strømsø Fanatikere |
Supras Fredrikstad |
Svaberget |
Sønner Av Jerv |
Tifo Trondheim 05 |
Tigerberget |
Tigerflokken |
Tornekrattet |
Tur Ultras |
Ultras 1905 |
Ultras 1912 |
Ultras Dala |
Ultras Felt C |
Ultras Nidaros |
Ultras Sandefjord |
US14 |
Vestfronten |
Vikinghordene |
Vålerenga |
Vålerenga På Nett (VPN) |
Østkantpakk |